Installation

Det kan være, at du støder på problemer under/efter installation af DinoCapture. Herunder kan du se svar på de hyppigst stillede spørgsmål.

System krav til Dino-Lite 5MP modeller

På grund af den store mængde data der overføres ved en opløsning på 5 MP, er der øgede system krav til 5MP modeller i  forhold til 1.3MP modellen.

Vi anbefaler følgende;

 

 

Minimum krav

Anbefalet

Operativ system

Windows 7/8 eller senest MacOS

Windows 7/8 eller senest MacOS

CPU

2,4 ghz Pentium eller tilsvarende AMD

Intel ’i’ serien eller tilsvarende AMD

RAM

2GB

4GB

Grafik

256MB

1GB

Hard disk

1GB fri HD plads

5GB fri HD plads

USB

USB 2.0

USB 2.0

Installation

CD drev / internetforbindelse

CD drev / internetforbindelse

Video CODEC

MJPEG

MJPEG

DinoCapture fungerer ikke i windows – Hvis du er ikke-administrator

Problem
DinoCapture kører kun når jeg er logget ind med administrator rettighed. I nogle tilfælde kører DinoCapture kun, hvis softwaren er installeret af en med administrator rettigheder.

Det skyldes opsætning af Windows sikkerhed og/eller gruppe rettigheder/indstillinger.

Løsninger

  • Af-installer DinoCapture softwaren og fjern Dino-Lite mikroskopet fra computeren
  • Log på med administrator rettigheder
  • Gen-installer DinoCapture softwaren og tilslut Dino-Lite mikroskopet. DinoCapture fungerer nu

Auto-opdatering af DinoCapture 2.0 fungerer ikke

Problem
Autoupdate kan i nogle situationer ikke køres. Dette kan skyldes bruger rettigheder i windows sikkerhedsmodul.

 

Løsning
Dette løses oftest ved at logge på som administrator. Højre-klik på DinoCapture 2.0 og vælg ’kør som administrator’.
Opdateringen starter nu og kører automatisk nyere opdateringer

Kompabilitet med Windows og Mac

Der findes drivere til både Windows og Mac OS. Se her for at finde den rigtige installationspakke.

Softwaren til Windows hedder DinoCapture, som er kompatibel med Windows Vista, 7 og 8.
 
DinoXcope er softwaren til Mac, som er kompatibel med de fleste nyere versioner af Mac OS. Se kompabilitetsoversigt her

Findes der en driver til Windows 7 og Windows 8?

  • DinoCapture 2.0 understøtter både Windows 7 og 8.
  • Af-installer ældre versioner af DinoCapture før du henter version 2.0 første gang. Tilslut først Dino-Lite mikroskopet efter installationen af software

Kan jeg installere drivere til Dino-Lite Plus/Pro (AM3XXX/AM4XXX) under Windows 8?

Installation af drivere til Dino-LIte modeller i AM3XX og AM4XX serien under Windows 8, kan give lidt ekstra arbejde fordi, der er sket ændringer i standard indstillingerne i Windows sikkerheds modul.

Du kan støde på nedenstående meddelelse:

 “Windows encountered a problem installing the driver software for your device

– Windows found driver software for your device but encountered an error while attempting to install it

-Dino-Lite Plus and Pro”

 Kontakt os i tilfælde af, at du får denne meddelelse!

Så hjælper vi dig videre i installationen.

Intet billede i DinoCapture/LED tænder ikke efter installation af programmet

Problem
Dette skyldes typisk at du har tilsluttet Dino-Lite mikroskopet før installationen af software er færdig.

Løsning
Af-installer DinoCapture og driverne i Dino Digital Microscope folderen.

Fjern mikroskopet fra USB porten og gen-start din computer.

Bagefter gen-installeres DinoCapture softwaren og driveren.

Efter installationen tilsluttes Dino-Lite mikroskopet i USB porten. Driveren installeres herefter automatisk.

NB: Dino-Lite mikroskopet fungerer bedst, hvis du tilslutter det til den samme USB port hver gang du anvender det.

Hvor kan jeg finde ’CODEC’ til 5MP modellerne?

DinoCapture softwaren fungerer med 2 forskellige typer ’codec’.

YUY2 ’codec’
Til ikke-komprimerede billeder (bedre kvalite, lavere ’frame rate’)

 

Motion-JPEG (MJPEG) ’codec’
Til komprimerede billeder ( lavere kvalitet og højere ’frame rate’).

For at vise 5 MP opløsningen i Motion-JPEG kvalitet, kan det være nødvendigt med en separat ’codec’.

Hvis du ikke allerede har denne ’codec’ installeret, kan du finde den her

 

NB: Bemærk venligst at de forskellige ’codecs’ ikke er en del af DinoCapture softwaren og derfor ikke er supporteret af Invent4you eller Dino-Lite leverandøren.

Fejlmeddelelser

”Fejlmeddelelsen ”Microsoft Visual C++ Runtime Error”, uden specifikt fejlmeddelse nummer” 

  • Hvis du har nogle gemte billeder/videoer på computeren, tages back up af disse inden du går videre. Åben “C:\Users\[dit ‘bruger navn’]\Dokumenter\Digital Microscope. (Alternativt klik “Start > Dokumenter, bagefter åbner du mappen ”Digital Microscope”)

I den mappe skal du gemme under-mapperne ’picture’ og ’video’ et andet sted på din computer. Gå tilbage til mappen ’dokumenter’ og slet mappen ’Digital Microscope’.

 Åben nu DinoCapture, som så genskaber mappen og kører normalt igen. Du kan nu kopiere dine mapper, ’billeder’ og ’video’, tilbage i mappen ’Digital Microscope’.

 

 ”Skærmen bliver blå og ’crasher’ og refererer til en fil med navnet ”ks.sys” 

  • Dette problem sker primært på Dell notebooks med indbygget web-cam. Filen ”ks.sys” skaber en driver-konflikt i forhold til Dell web-cam software med navnet ”Dell web-cam central”. Løsningen er at af-installere ”Dell web-cam central” softwaren og genstarte computeren.

 

”Error code 19 og/eller en meddelelse om at register adgange mangler eller er ødelagte” 

  • Denne fejl kan udbedres ved at gå ind i ”control manager/system/device manager”.
  • Her sletter du indgang for Dino-Lite Plus og Pro (under billed enheder).
  • Dit mikroskop skal være tilsluttet under denne handling.
  • Fjern efterfølgende mikroskopet fra computeren og af-installer softwaren og driverne og gen-start computeren.
  • Gen-installer herefter den seneste software pakke.

 

”Runtime error 481” / ugyldige billeder” 

Denne fejlmeddelelse kommer primært op i forbindelse med opstart af DinoCapture. Årsagen er typisk en beskadiget billedfil.

  • Undersøg hvor billeder og videoer er gemt. Det er normalt under ’mine dokumenter’ – ’Digital Microscope’.
  • Slet eller flyt filerne i mappen. Alternativt omdøb mappen, for eksempel til ’Digital Microscope_old’.
  • Genstart DinoCapture, som automatisk opretter en ny ’Digital Microscope’ mappe under ’mine dokumenter’.

 

”Error-code-run-time error 429” 

(ActiveX delen kan ikke oprette et object I Windows 2000)

Dette skyldes at versionen af ActiveX og/eller Windows script er for gammel

  • Kør ’ Windows Update’ eller download og installer den nyeste udgave af ActiveX og Windows script 5.6 eller nyere.

 

”Runtime error 5″

 

Ugyldigt procedure som er relateret til en beskadiget eller en skrivebeskyttet mappe til Dino billeder. 

  • Dette kan løses ved at omdøbe mappen ’Digital Microscope’, til for eksempel ’Digital Microscope_old’.
  • Derefter åbnes DinoCapture softwaren igen for at se om problemet stadig er der.

 

”Error code 10” 

Fejlen kan skyldes at USB porten ikke har tilstrækkelig formåen i forhold til Dino-Lite mikroskopet. Det kan også være på grund af kompabilitets udfordringer eller en ødelagt driver. 

  • Løses ved at prøve en anden USB port eller anden computer. 
  • Eller ved at tjekke konfigurationen om der skulle være en fejl i enheden. Hvis dette er tilfældet prøv at gen-installere driveren

 

”Runtime error 75, runtime error 339 eller Fathzip” 

I tilfælde af at ovenstående fejlmeddelelser viser sig efter installation og opstart af DinoCapture, skyldes det at brugeren på computeren ikke har rettigheder til at færdiggøre installationen. 

  • Det løses ved at af-installere softwaren og genstarte computeren.
  • Sørg for at Dino-Lite mikroskopet ikke er tilsluttet imens.
  • Start så installation igen ved at højre klikke på installationsfilen og vælg ’kør som administrator’.
  • Efter endt installation, start DinoCapture ved at højre klikke på ikonet og vælg ’kør som administrator.
  • Dette afslutter software installationen og DinoCapture starter nu op normalt igen. 

Det er også en mulighed at ændre instillingerne for ’kompabilitet’

  • Højre klik på DinoCapture ikonet og vælge ’properties’.
  • Sæt ’x’ i boksen ’Kør dette program som administrator’, vælg ’tilføj/apply’ og tryk ’OK’.
  • Kør DinoCapture nu.

 Sørg altid for at deaktivere webcam på din computer, før du tilslutter Dino-Lite mikroskopet og DinoCapture softwaren.

Tips til løsning af generelle problemer

Hvis ikke din installation med det samme får forbindelse med dit Dino-Lite mikroskop,

er her nogle tips til forskellige løsninger; 

  • Check hvilken version af software du har installeret 
  • Download altid softwaren herfra da du derved sikrer at det er seneste version. Fremtidig opdatering sker herefter automatisk. 
  • Har du tilsluttet Dino-Lite mikroskopet til USB porten før installation af DinoCapture softwaren? 
    • Hvis ja vil det resultere i, at mikroskopet ikke virker/starter op. Af-installer DinoCapture og driverne i Dino Digital Microscope folderen. Fjern mikroskopet fra USB porten og gen-installer DinoCapture softwaren. Efter installationen, startes DinoCapture og først bagefter tilsluttes mikroskopet i USB porten 
  • Får du fejlmeddelelser første gang du starter DinoCapture op? 
    • Det kan skyldes at installationen ikke er ’fuldstændig’. Dette kan skyldes bruger rettigheder/opsætning på netværket/computeren. Prøv følgende:
      • Find DinoCapture ikonet på skrivebordet
      • Flyt cursoren hen på ikonet og højre klik på musen
      • Vælg ’kør som administrator’ (kræver selvfølgelig administrator rettigheder)
      • Hvis DinoCapture nu kører uden problemer/fejl, kan du efterfølgende køre softwaren på normal vis 

Hvis du ikke kan løse problemet, bedes du sende os en mail med følgende informationer:

  • Operativ system + version
  • Computer – Model
  • Dino-Lite mikroskop model navn og serie nummer
  • Købsdato
  • DinoCapture versions nummer
  • Skærm print af fejlmeddelelse og/eller fejl status